Je truck staat er glanzend bij, en de verse ingrediënten liggen in de koeling klaar… Tijd om op pad te gaan!
Steeds meer koks kiezen ervoor om te starten met hun eigen foodtruck. Als core- business of als aanvulling van hun bestaande zaak. Maar met een goed product en een mooie truck alleen red je het niet.

Hoe laat je nu weten dat je bestaat, en wat je te bieden hebt?!?
Door bewust over je foodtruck, klanten en dus je marketing na te denken bouw je aan een stevige basis voor jouw foodtruck-business.

Een goed draaiende foodtruck komt natuurlijk niet vanzelf, je zult naast een super product ook aan je presentatie moeten gaan werken. Maar ga niet als een kip zonder kop te werk. Zorg dat de basis staat, zodat je daarna verder kunt bouwen op die stabiele basis.

Een goed product van constante kwaliteit is van levensbelang. Want vertrouwen komt te voet en gaat te paard. En dat geldt zeer zeker voor de horeca.

Sta je met je foodtruck op een festival dan kun je veel profijt hebben van de “word of mouth” (mond-tot-mond) marketing. Maar die is juist ook onmisbaar als je op vaste locaties staat.

Als de basis van je product staat is het tijd om verder te bouwen.

In dit artikel geven we je 10 praktische tips voor jouw foodtruck-marketing.

1. Onderscheid je!

Iedere foodtruck is uniek, niet alleen in de opbouw en aankleding maar ook in je product. Kijk goed naar wat jou uniek maakt en maak daar je onderscheidende punt van. Door je te onderscheiden val je extra op en is het voor je klant heel duidelijk wat je te bieden hebt.

Er zijn duizenden frietwagens, maar door ter plekken je eigen friet te snijden (en dat natuurlijk te laten zien) of geen saus uit een grote emmer te halen, maar zelf in je truck te maken. Laat jij zien dat jij niet een van de vele bent, maar met passie je product maakt en je daarmee onderscheid.

Heb je je onderscheidende factor gevonden?!? Melk die dan uit en laat zien wat jou uniek maakt…

  • Verwerk je onderscheidende factor in je logo.
  • Zet een bord voor je wagen.
  • Verwerk het in de belettering van je bus.
  • Of zet een beach flag bij je wagen met de tekst “Elk uur verse friet”.

2. Bepaal je strategie

Voordat je start met de aanschaf van je marketingmateriaal is het handig om eerst over de juiste strategie na te denken. Voor elke doelgroep kan een andere benadering gewenst zijn.
Bekijk dus eerst:

  • Wie wil je bereiken?
  • Waar ga ik die mensen vinden?
  • Wat willen ze weten?
  • Waar zoeken zij naar informatie?

Heb je die punten helder, dan weet je ook waar je je marketing op moet richten (offline of online).
Wat je boodschap moet zijn en hoe je die moet verpakken.
En uiteraard welke marketingmaterialen je het beste kunt gaan inzetten.

Wacht dus met bestellen van je posters, bedrukte servetten en reclamevlaggen tot dat je helder hebt wat je strategie wordt.

3. Wees je continu bewust van je uitstraling en marketing

In de reclamebranche wordt vaak geroepen dat de goedkoopste reclame autoreclame is. Je laat je foodtruck eenmaal bestickeren en je hebt je eigen rijdende reclamezuil. Die investering en het potentieel aantal mensen dat je reclame te zien krijgt is niet te vergelijken met adverteren op radio, tv of in de krant.

Maar ondanks dat het een hele goedkope vorm van reclame is… Wees jezelf wel bewust dat deze reclame altijd “aan staat”.
Een schoongewassen truck oogt vele malen beter dan één die onder het stof en roet zit.

Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor je foodtruck, maar ook voor:

  • je eigen kleding,
  • de directe omgeving waarin je staat,
  • je reclameborden
  • en je beachvlag!

4. Kijk verder dan festivals alleen

Een van de eerste dingen waar men aan denkt bij een foodtruck zijn de steeds populairder wordende food festivals. Maar dat is niet de enige plek waar je met je foodtruck heen kunt gaan.

Op veel kantoor- en industrieterreinen is het een dagelijks ritueel. Bosjes mensen lopen met hun broodtrommeltje in de hand een vast rondje met collega’s.
Juist op die looproutes kun je met je foodtruck goede zaken doen.
Zoek een vaste plek waar je zou kunnen gaan staan. Of wissel af en maak een vaste route waar je wekelijks gaat staan met je foodtruck.

Geldt er in de gemeente een beperking waar je mag staan, en kom je uiteindelijk op niet zo’n heel praktisch plekje uit. Laat je dan niet uit het veld slaan en zorg dat met je foodtruck kan vinden.

Verspreid de geur van je BBQ-gerechten, en plaats langs de looproute opvallende signing die verwijst naar jouw locatie.
Met name stoepborden en beachflags zijn hier uitermate geschikt voor. Je neemt ze makkelijk mee, en kunt ze snel neerzetten.

5. Creëer jouw beleving!

Verhalen verkopen. Dus zorg dat jouw verhaal klopt, en tover het om in een unieke beleving.
“Makkelijker gezegd dan gedaan”  hoor ik je denken… Maar dat valt reuze mee.

Werk jij met uitsluitend verse ingrediënten, laat dat dan zien. Door foto’s van je groentetuin in de foodtruck te plaatsen. Of zet potjes met kruiden in je verkoopruimte.
Bedenk je goed hoe dit soort simpele toevoegingen jouw verhaal… jouw beleving… kunnen versterken. Al trigger je alleen maar de zintuigen met de geur van verse basilicum.

Ook je verbruiksartikelen kunnen hierin ondersteunend zijn. Gebruik bijvoorbeeld bamboe of papieren bordjes ipv plastic.

Een goede merkbeleving zorgt dat jouw verhaal klopt!

6. Branding op je servetten, bekers, borden etc

Net zo belangrijk als je merkbeleving is de branding van je foodtruck. Door je huisstijl & je sfeerbeeld consequent en goed door te voeren ontstaat er vanzelf een sterke branding. Waarmee je je professionaliteit ondersteund.

Het zijn de kleinste details die het grootste verschil maken.
Bekijk dan ook goed hoe de kleuren uit je logo over komen op een witte ondergrond of een crème kleurige ondergrond. Dit kan door de bedrukkings methode een wereld van verschil zijn.

Zorg er dan ook voor dat het rood uit je logo op al je verbruiksartikelen dezelfde intensiteit heeft.

Vaak kost het maar een paar cent extra om je servetten, bekers of borden te laten bedrukken.
Maar de verbetering in je branding, uitstraling, beleving en professionaliteit is gigantisch.

7. Werk seizoensgebonden

Elk seizoen is uniek, elk seizoen heeft zijn eigen smaak. Pas daarom je aanbod en je uitstraling aan het seizoen aan om in te spelen op de behoeften van dat moment. In het aanbod kan het natuurlijk vrij gemakkelijk. Maar in de uitstraling van je foodtruck kan het iets ingewikkelder zijn om dat te realiseren.

Houd hier dan ook vast rekening mee bij de aanschaf of bouw van je wagen. En bij het uitzoeken van je marketing materialen.

Door bijvoorbeeld met fotolijsten of posters te werken kun je snel schakelen tussen de verschillende seizoen.

Ook het gebruik van een reclame- / beachflag kan je helpen in het snel wisselen van je uitingen. Het is dan alleen maar een kwestie van het vervangen van je vlaggendoek en het nieuwe seizoen kan beginnen.

8. Stem je aanbod af op je locatie

Naast het seizoen is het ook goed om te kijken naar de locatie of het evenement waar je staat.
Niet elk festival leent zich voor stamppot of BBQ. De organisaties van festivals hebben meestal een profiel van de bezoekers opgesteld.

Daarin kun je zien waar het festival zich op richt. En dat kun je weer gebruiken om jouw aanbod op af te stemmen.

Sta je niet op een festival maar op een bedrijventerrein, dan kun je al snel een beeld vormen door te kijken welke bedrijven op het terrein zitten.

Bekijk hun websites eens en je zult je al snel een beeld kunnen vormen wat je doelgroep zou kunnen zijn.

Naast je aanbod is het natuurlijk ook van belang om je uitstraling aan de locatie af te stemmen.
Door te werken met posterframes (clicklijsten), stoepborden of beachflags wissel je snel van uitstraling en ben je een verrijking voor het festival.

Sta je op een festival met thema strand?!? Vergeet dan niet je hawaii shirt mee te nemen biggrin.

9. Wacht niet tot het laatste moment, plan je acties vooruit

Het gaat vaak heel snel. Je wordt gevraagd voor een festival of evenement. Je zegt toe en gaat over tot de orde van de dag. En dan ineens weken later bedenk je je… Morgen heb ik dat thema festival. En ik moet mijn marketing nog doen.

Dat krijg je natuurlijk nooit meer voor elkaar!

Het is natuurlijk een gigantische open deur, maar door je acties vooruit te plannen ontstaat er meer rust in je bedrijf. En heb je ook de tijd om goed over je aanbod, je reclame en je marketing na te denken.

Dat komt niet alleen het uiterlijk van je business ten goede, maar ook de kwaliteit van je producten. Als je planning staat kun jij je gewoon richten op hetgeen waar jij goed in bent.

Je product!

Mocht het uiteindelijk toch een keer mis gaan in de planning, veel marketing producten kun je – met een kleine toeslag – al binnen een paar dagen in huis hebben.

10. Laat zien waar je bent en wat je te bieden hebt!

Het spreekt natuurlijk voor zich, maar toch wordt het vaak vergeten:

Als mensen je niet kunnen vinden. Kunnen ze ook niet bij je kopen.

Laat dus op elke locatie, festival en bedrijventerrein, goed zien waar je staat.
En vergeet daarbij niet wat je te bieden hebt.

Dat kan heel simpel door een medewerker met mini producten op pad te sturen en je klanten letterlijk naar je toe te sturen.

Maar ook heel passief door een vlag bij je foodtruck te plaatsen. Kies dan een vlag die boven de andere foodtrucks, bosschages, of marktkramen uitsteekt. Zodat het van een afstand ook goed duidelijk is waar je staat en wat je te bieden hebt.

Probeer daarnaast ook eens om naast het visuele ook onder bewust de aandacht te pakken. Door de geur van je producten te verspreiden. Een mini ventilator kan daarbij al wonderen doen biggrin.

About Dennis Martens

Leave a Comment