Hoe kun je jezelf als bedrijf onderscheiden in een tijd waarin iedere consument overspoeld wordt met informatie? Merkbeleving is het toverwoord. Merkbeleving creëert herkenbaarheid en loyaliteit. Bij het zien van een bepaalde kleur, logo of vormgeving denken klanten meteen aan jou. Ze voelen zich goed bij jouw bedrijf of merk en delen dit graag met anderen. Zulke loyale klanten zijn goud waard. En dat kun je bereiken met een sterke merkbeleving!

Wat is merkbeleving precies?

Ten eerste is merkbeleving een hot topic in reclameland. De tijd van de traditionele reclame is voorbij. Consumenten zijn niet meer vatbaar voor een passieve boodschap als ‘onze koffie is het lekkerst’. In deze tijd krijgen we al zoveel informatie over ons heen dat we die boodschap meteen vergeten of wegklikken. Bedrijven kunnen beter investeren in het gevoel dat ze bij hun publiek opwekken. Door mensen betrokken te maken, creëert je een band. De passieve consument wordt een loyale klant, iemand die bovendien gratis reclame maakt door zijn positieve ervaringen te delen!

En dan is er koffie…

Om bij koffie te blijven, Douwe Egberts geeft een uitstekend voorbeeld van goede merkbeleving. DE heeft zijn koffie succesvol weten te identificeren met een positief gevoel van saamhorigheid. Dat gevoel roept DE bijvoorbeeld op met commercials waarin koffie het ijkpunt is van het gezin, ondersteund door feelgood muziek en een warme voice-over. De gedachte dat Douwe Egberts mensen dichter bij elkaar brengt met koffie is bovendien geloofwaardig gemaakt door het organiseren van Nationale Burendag. Tijdens Burendag zorgt DE met het Oranjefonds voor nog meer verbinding in de buurt. Al deze factoren zorgen voor een ijzersterke merkbeleving.

VERGROOT JE OMZET met Beachflags

Laat jouw beachflag voor je werken.... Download nu mijn boekje en leer:

  • De beste plek om je Beachflag te plaatsen
  • Waar moet je rekening mee houden bij de opmaak van je vlag
  • De manier om keer op keer op te vallen
  • En meer…

Lokale merkbeleving

Wat DE doet met saamhorigheid, doet Coca-Cola met ‘happiness’. Zo koppelen steeds meer multinationals hun merk aan een beleving in plaats van het product zelf. Ook op kleine schaal is dit natuurlijk mogelijk. Een lokaal bedrijf kan zich bijvoorbeeld verbinden aan regionale betrokkenheid. Profileer jezelf als sponsor van evenementen, doneer aan lokale goede doelen, neem mensen aan uit de buurt en schrijf een column in de lokale krant. Zo zal je bedrijf door het publiek worden geassocieerd met transparant en sociaal. En een betrouwbaar bedrijf die men kent uit de regio, dat bindt klanten toch veel meer dan een groot bedrijf uit de stad, ook al is die misschien goedkoper?

Merkbeleving en herkenbaarheid

Merkbeleving kan niet zonder een sterke bedrijfsidentiteit. Daarmee creëer je herkenbaarheid, zodat het publiek alleen een logo, kleur of lettertype hoeft te zien om je bedrijf eraan te koppelen. Het hele plaatje moet dus kloppen. Kleuren op de website en het visitekaartje komen overeen, er wordt constant hetzelfde lettertype gebruikt en gecommuniceerd in een eigen stijl. Bij het kiezen van al deze factoren vraag je jezelf steeds af welk gevoel je ermee wilt oproepen. Stel dat een modeboetiek een herkenbare, uniforme stijl heeft in de kleuren blauw/geel. Goed, er is eenheid in iedere media-uiting, maar het gevoel past meer bij een textieldiscounter dan exclusieve kledingwinkel. Dan sla je alsnog de plank mis. Je identiteit moet dus sterk en herkenbaar zijn, maar ook bij jouw bedrijf passen!

Merkbeleving versterken met beachflags

Heb je een eigen identiteit gecreëerd voor de juiste merkbeleving, breng die dan op zoveel mogelijk manieren tot uiting. Beachflags zijn een perfect promotiemiddel om je identiteit te versterken. Ze zijn uitermate opvallend en zien er op elke locatie stijlvol en netjes uit. Beachflags kun je geheel in eigen stijl laten bedrukken en zijn in verschillende modellen verkrijgbaar, zodat ze naadloos passen in de merkbeleving van jouw bedrijf. Plaats ze in de winkelstraat, op het industrieterrein, langs de snelweg, op een beurs, of – zoals in het voorbeeld van een lokaal bedrijf die sociale betrokkenheid uitdraagt -tijdens een gesponsord evenement. Waar ze ook staan; wanneer mensen jouw beachflags zien wapperen, denken ze meteen aan jou!

Heb je iets geleerd?

Vond je dit artikel inspirerend? Deel het op social media met onderstaande buttons, zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen!

About Dennis Martens