Vlaamse onderzoekers hebben het bewezen: een winkeldeur die uitnodigend open staat, draagt niet bij aan meer klanten. De deur mag dus dicht en dat is goed nieuws voor de energierekening én het milieu. Maar wat helpt dan wel om klanten over de drempel te krijgen? Dat blijkt vooral te liggen aan het aanbod en de aantrekkingskracht van de winkel zelf. Met goede buitenreclame kun je die versterken. En daar zijn beachflags bij uitstek geschikt voor!

De deur mag dicht blijven

Als winkelier in een winkelcentrum ken je het dilemma misschien wel: deur open of dicht? Vooral als het zo koud is buiten, laat je hem liever gesloten. Veel gezelliger en warmer! Maar loop je dan geen klandizie mis? Dit dilemma is dankzij de Vlaamse onderzoekers van Stadslab 2050 en Eandis verleden tijd. Om te erachter te komen of klanten worden afgeschrikt door gesloten deuren, stelden zij in het voorjaar en de herfst van 2016 bij verschillende winkels infraroodtellers en camera’s op. Zo testten zij op verschillende tijdstippen, onder verschillende weersomstandigheden, hoeveel mensen op straat doorliepen en hoeveel mensen naar binnen gingen bij een open of gesloten deur. Wat blijkt: deuren houden shoppers niet tegen. Er was geen significant verschil in binnenlopers of omzet. Integendeel: de dichte deur werkt juist winstgevend voor de retailer. Die bespaart namelijk zo’n 37 procent op stookkosten!

VERGROOT JE OMZET met Beachflags

Laat jouw beachflag voor je werken.... Download nu mijn boekje en leer:

  • De beste plek om je Beachflag te plaatsen
  • Waar moet je rekening mee houden bij de opmaak van je vlag
  • De manier om keer op keer op te vallen
  • En meer…

Wat trekt klanten over de drempel?

De tweede onderzoekskwestie was of winkeliers iets anders konden doen om het bezoekersaantal te vergroten. Elke week werd een nieuwe maatregel getest die remmingen om een winkel in te stappen kon wegnemen. Ten eerste zou meer licht in de winkel de barrière tussen binnen en buiten kunnen opheffen. Een lichtbak met de tekst ‘snuister rustig rond’ was de tweede maatregel. Dit zou een expliciet gevoel van vrijblijvendheid aan klanten geven. En ten slotte zou een uitnodigende poster op de deur van een vrouw met open armen en de tekst ‘Feel free’ een impliciet gevoel van vrijblijvendheid creëren. Al deze maatregelen zorgden niet voor een extra toestroom, noch hielden ze mensen weg. Er was geen significant effect te bespeuren. Uiteindelijk konden de onderzoekers concluderen dat shoppers shoppen en laten zich vooral laten verleiden door de koopwaar en de aantrekking van de winkel zelf.

Creëer verleiding met uitnodigende beachflags

Voor een winkelende klant is de koopwaar van een winkel dus het meest belangrijk. En uiteraard geldt voor de winkelier hetzelfde. Het volgende punt is dus om die koopwaar aan de man te brengen. Laat zien wat je verkoopt en breng de klant naar binnen met opvallende buitenreclame. Beachflags vormen het ideale promotiemiddel. De wapperende vlag trekt geheid de aandacht. Beachflags kunnen altijd buiten staan (behalve bij windkracht 6 of hoger) en verlenen een winkel een verzorgde uitstraling en serieuze identiteit. Bovendien is voor deze vorm van buitenreclame geen vergunning nodig. Onze tip: sluit de deuren, draai de thermostaat omlaag en koop van het geld dat je uitspaart een aantal opvallende beachflags. Zo trek je toch meer klanten de winkel in!

Heb je iets geleerd?

Vond je dit artikel inspirerend? Deel het op social media met onderstaande buttons, zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen!

About Dennis Martens